Az Ön cégénél már megtörtént a cégkapu regisztráció? Még nem? Pedig 2017. augusztus 30 -áig létre kell hozni és be kell jelenteniük az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket a Rendelkezési Nyilvántartásba.
Mi is ez a cégkapu?
Az ügyfélkapu mintájára hozták létre. A kettő különbsége, hogy az ügyfélkapu magánszemélyhez kötődik. A személyükön keresztül lehetett a cégek ügyeit intézni. A cégkapu pedig – nevéhez méltón – a cégekhez kapcsolódik, és a cégek ügyeinek intézésére lesz alkalmas. Az ügyfélkapun az adóügyek mellett más magánjellegű hivatalos ügyeket is lehet intézni. A cégkapun a cégek intézhetik majd ügyeiket, tarthatják a kapcsolatot az állammal.
A cégkapu tehát valójában egy 300 MB-os ingyenes tárhely, amelyet a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. (NISZ) biztosít a gazdálkodó szervezetek számára. Ez a tárhely biztonságos és hiteles, amely lehetővé teszi, hogy a hivatalos levelezés a postai szolgáltatások helyett elektronikusan, igazolhatóan történjen meg. Az ide érkező dokumentumokat kézbesítettnek tekintik majd.
Mit is kell regisztrálni?
Minek a határideje a 2017. augusztus 30.? Van ebben egy kis zavar. Ez nem más, mint az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló hivatalos elérhetőség bejelentése a Rendelkezési Nyilvántartásba. Ez valójában egy biztonságos kézbesítési, szolgáltatási cím, ami nem az e-mail cím. Erre találták ki a cégkapu által biztosított elektronikus tárhelyet. A nyilvántartásba nem kell külön bejelentkezni, ezt a cégkapu regisztráció folyamatába építve automatikusan végre lehet hajtani. (Erről később.)
Egy szervezet csak egy cégkapuval rendelkezhet. Egy cégkapu használatával a cég minden érdekeltje, ügyintézője, könyvelője, stb. egy helyen férhet hozzá a szervezet hivatalos levelezéséhez. Ehhez megfelelő hozzáférést lehet majd adni a tényleges ügyintézőknek. (Ez a része még nem működik.)
Kiket érint a cégkapu regisztráció?
A belföldi székhellyel rendelkezői gazdasági tevékenységet folytató jogi személyiséggel nem rendelkező, belföldi székhelyű szervezeteknek. Vagyis minden kft., bt., nyrt., zrt.-nek regisztrálnia kell. Ebbe a körbe tartoznak a szövetkezetek, az állami vállalatok, de a végrehajtói, közjegyzői, ügyvédi irodák is. Elvileg az egyéb szervezeteknek (Alapítvány, Egyesület, stb.) is kell, aki végezhet gazdasági tevékenységet. Ez még tisztázásra vár.
Az egyéni vállalkozókra, egyéni ügyvédekre nem vonatkozik, ők továbbra is az ügyfélkapu szolgáltatással jogosultak az elektronikus kapcsolattartásra. A szabadalmi ügyvivők számára opcionális a cégkapu szolgáltatás igénybevétele.
Hogy is vannak a határidők?
Nem kell nagyon pánikba esni!
Igaz, hogy a regisztráció és a bejelentés határideje 2017. augusztus 30-a, de 2017. december 31-éig jogkövetkezmények nélkül teljesíthető. Vagyis van egy átmeneti felkészülési időszak. 2018. január 1-jétől a cég érdeke a cégkapu regisztráció, mert lemaradhatnak saját ügyek intézéséről. De a hatóság törvényességi felügyeleti eljárást (pénzbírságot, esetleg törlést) vagy hatósági ellenőrzést is kezdeményezhet.
Lesz idő az egyéb szervezeteknek is tisztázni a kötelezettségüket.
Maga a tárhely-szolgáltatás, vagyis a levelezés december 1-jén indul. 2018. január 1-jétől kötelező lesz az állammal való elektronikus kapcsolattartás, a hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldés és az azon történő fogadás.
Az új gazdálkodó szervezeteknek nyilvántartásba vételüket vagy alapításukat követő 8 napon belül kell majd bejelentkezniük.
Regisztráció és bejelentés folyamata
Nagyon egyszerű, néhány perces művelet, ha az önálló aláírásra jogosult képviselő (ügyvezető) teszi meg. És rendelkezik ügyfélkapuval. Bonyolultabb a regisztráció, ha nem a vállalkozás képviselője, hanem annak meghatalmazottja (pl. könyvelő) teszi ezt meg. Ilyenkor elektronikusan hitelesített dokumentumokra lesz szükség. Tehát érdemes az egyszerűbb megoldást választani és az ügyvezetőnek rászánni néhány percet.
Első feltétel a személyes ügyfélkapu! Ha van, akkor már gépelheti a böngészőbe a következőket:
- A cegkapu.gov.hu oldalra kell menni.
- Jobb felső sarokban a Bejelentkezés feliratot megnyomni.
- Az ügyfélkapu lehetőséget választani.
- Megadni az ügyfélkapu belépő adatokat.
- A Cégjegyzékben szereplő gazdálkodó szervezet gombra kattintani. (Szerződési feltételeket kipipálni.)
- Kipipálni az első sort.
- Megadni az adószámot és az e-mail címet és a regisztráció gombra kattintani.
- A rendszer elektronikusan hitelesített visszaigazolást küld pdf-ben, amit le lehet tölteni.
FONTOS!
Alapértelmezett az a beállítás (ki van pipálva) az „Engedélyezem a leendő cégkapu cím RNY (Rendelkezési Nyilvántartás) rendszerbe történő bejelentését” jelölőnégyzet. Ehhez ne nyúljunk, így további teendőnk nincs a bejelentéssel. A bejelentés a regisztrációval automatikusan megtörténik.
Ennyi a cégkapu regisztráció! És egyben a Rendelkezési Nyilvántartásba való bejelentés!
Ha nincs ügyfélkapuja, akkor ugorjon be a lakhelye szerinti Kormányhivatalba és néhány perc alatt létrehozzák.
További teendők
A beregisztrált ügyvezető a cégkapu rendszerében létrehozhat különböző jogosultsággal rendelkező felhasználókat, akik intézik továbbiakban az ügyeket. Ez lesz majd a könyvelő, különböző feladatokat végző munkatársak. Tehát átadhatja a további feladatokat, már amit át akar adni. Sajnos jelenleg a rendszernek csak a regisztrációs része működik, más nem.
A cégkapu regisztrációt érdemes minél előbb végrehajtani. A további teendők majd kialakulnak.
t6442fxe
obpysr